1. Coretan pada petang ini adalah mengenai panduan memohon Sijil Kementerian Kewangan atau juga dipanggil Sijil MOF. Sijil ini amat berguna sekiranya anda mempunyai transaksi perniagaan dengan mana-mana Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan. Malahan sekiranya anda berminat untuk membekal atau menyediakan khidmat perundingan, anda perlu ada Sijil MOF ini.
2. Pada waktu ini, Kementerian Kewangan (MOF) telah membuat penambahbaikan bermula daripada permohonan sehingga sijil tersebut diluluskan. Semua urusan boleh dibuat secara dalam talian dan tidak memerlukan khidmat orang tengah.
3. Sekiranya anda tidak mahir atau tiada pengetahuan mengenai cara memohon, segalan persoalan boleh dirujuk kepada talian hotline pendaftaran iaitu di nombor 03-79857777 atau layari www.eperolehan gov.my
Bayaran:
Bagi yuran pendaftaran anda perlu sediakan tunai/bank draf dialamatkan kepada Kementerian Kewangan sebanyak RM450.00 manakala bagi pembelian kad pintar fungsi pendrive berharga RM199.00 .
4. Secara ringkas saya telah sediakan Senarai Semak untuk kegunaan pelayar laman blog ini.
NO | DOKUMEN | PERINCIAN |
1 | Borang D | (a) (i) Sijil perakuan pendaftaran Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) –PEMILIK (b) (ii) Sijil perakuan pendaftaran Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) – SYARIKAT |
2 | Dokumen sokongan bagi ALAMAT SYARIKAT (yang mana berkaitan sahaja) | (a) Rumah atau Pejabat yang disewa/ Rent: (i) Tenancy agreement with stamping; and (ii) 3 months receipt of payment; (b) Rumah atau Pejabat yang dimiliki sendiri/Owned Copy of grant / Sale and Purchase Agreement; |
3 | Borang peristiharan bank | Borang hendaklah dimuat turun dari portal pendaftaran syarikat e-perolehan/ Downlodable from E-perolehan Website dan hendaklah DISAHKAN oleh bank |
4 | Salinan Kad Pengenalan | (i) Pemilik/rakan kongsi ; dan (ii) Pekerja MESTI ada minimum 2 orang Pekerja Syarikat ( 1- Mgt , 1- Staff) |
| Salinan penyata Akaun Bank terkini | Baki terkini MESTI tidak kurang RM2,500.00 |
6 | Alamat Bank dan No Akaun Syarikat | |
7 | Bayaran | (i) Bayaran pendaftaran RM450 (Tunai/Cek/Draf) (ii) Bayaran Smart Card RM200.00 (recommended USB mode) (iii) 10 Bidang percuma. Penambahan bidang dicaj RM50 / bidang (iv) Fee perkhidmatan RM350.00 |
8 | Bumiputera | Pemilik/Rakan Kongsi mestilah Bumiputera sahaja |
Sekiranya anda tidak mempunyai masa atau tidak berkesempatan menguruskan, sila hubungi saya pacco372@gmail.com. Bayaran fee perkhidmatan adalah RM350 sahaja manakala bayaran wajib kepada MOF adalah RM450+RM200 = RM650.
Sekian.
Pacco Nizam.
No comments:
Post a Comment